Persbericht: COVID-19 zorgt voor piekmomenten in digitale spreekkamers van Zaurus

mrt 15, 2020 | Updates

Alkmaar, 15-03-2020:

De wijdere verspreiding van het COVID-19 virus binnen Nederland leidt ertoe dat steeds meer zorgorganisaties sneller dan gepland willen starten met het voeren van videoconsulten. Zaurus, ontwikkelaar van digitale spreekkamers voor de zorg die onder meer ingezet worden voor het voeren van videoconsulten bij het Radboudumc, merkt dit de laatste dagen op meerdere niveaus. In de woorden van directeur Niels Greidanus: “Het gebruik is bij onze huidige klanten enorm opgelopen – in sommige gevallen zelfs met factor 10. Daarnaast hebben we in recordtempo diverse nieuwe klanten geonboard en komen er doorlopend nieuwe aanvragen binnen. Gelukkig zagen we dit aankomen en zijn we erop voorbereid.”

Videoconsulten inzetten

Nu heel Nederland in sociale isolatie zit om het virus in te dammen, bieden videoconsulten uitkomst om de continuïteit van de zorg zo goed mogelijk te waarborgen. Waar mogelijk bieden zorgverleners zorg op afstand aan, zodat zorgvragers in minder grote getale de deur uit hoeven om zorg te ontvangen. Uiteraard kan niet alle zorg op afstand verleend worden, maar voor bijvoorbeeld het voeren van consulten in de GGZ, het constante monitoren van de gezondheidsstatus van chronische patiënten en het informeren van patiënten over het verdere verloop van hun behandeling kan beeldbellen uitkomst bieden.

Opschalen

Zaurus zet alles op alles om zorgorganisaties in de huidige situatie zo goed en snel mogelijk te ondersteunen. Greidanus: “We hebben extra servercapaciteit ingezet en monitoren de load voortdurend. Daarnaast staat ons team klaar om organisaties zo snel mogelijk live te krijgen op ons platform. We hebben ons platform zo robuust mogelijk neergezet, zodat we maximaal voorbereid zijn op het groeiende gebruik.”

Zorgorganisaties die klant zijn bij Zaurus kunnen ook gemakkelijk extramuraal communiceren met andere zorginstellingen, zonder dat hier extra kosten aan verbonden zijn. Zo kunnen ziekenhuizen bijvoorbeeld gemakkelijk schakelen met huisartsenposten en vice versa. Daarnaast krijgt iedereen die zich registreert op het platform kosteloos een basisversie tot de beschikking.

Contactpersoon bij Zaurus: Jenny Luco

Communicatiecoördinator