Digitale spreekkamers

Steeds meer ziekenhuizen en andere zorginstellingen richten zich op het verschuiven van de zorg naar de zorgvrager thuis. Nieuwbouwlocaties worden steeds kleiner en maar liefst 3 op de 5 zorgvragers zou periodieke ziekenhuiszorg liever thuis ontvangen.

Een goede manier om dit te doen is middels de digitale spreekkamers van Zaurus. In de digitale spreekkamer kan een zorgverlener zorg verlenen via chat of een videogesprek, of een deel van het gesprek overlaten aan een digitale assistent.

Consulten via uitnodiging of live chat

Afhankelijk van hoe een zorginstelling dit wil aanbieden, kan een zorgvrager op eigen initiatief of op uitnodiging een spreekkamer ‘betreden’ voor een online consult.

Zo kan er een live chat knop op de website geplaatst worden, zodat de zorgvrager zonder een account aan te maken een consult kan starten met een zorgverlener of digitale assistent.

Zorgverleners kunnen er ook voor kiezen om direct vanuit het zorginformatiesysteem een digitale spreekkamer aan te maken en de zorgvrager hiervoor uit te nodigen. Vooraf aan het consult kan de zorgverlener alvast informatie delen en er kan vervolgens middels beeldbellen een consult gevoerd worden.

Gebruiksvriendelijk communiceren

Voor zorgverleners kan de digitale spreekkamer fungeren als een ‘online extensie’ van hun fysieke spreekkamer, waar ze gemakkelijk consulten kunnen starten. Digitale spreekkamers zijn schaalbaar, veilig en kostenefficiënt.

Vanuit de digitale spreekkamer kunnen zorgverleners chatten, beeldbellen, hun beeldscherm delen en bestanden delen met zorgvragers èn met andere zorgverleners.

Beeldbellen is een mooie manier om zorg op afstand te verlenen en toch de nonverbale communicatie mee te kunnen krijgen. Daarnaast is het ideaal voor zorgvragers die zich verbaal beter kunnen uiten dan schriftelijk.

Verhoog productiviteit met een digitale assistent

Digitale assistenten (chatbots) zijn zeer geschikt om repeterende communicatietaken op zich te nemen en zodoende de productiviteit te verhogen.

Het is dan ook mogelijk om een digitale assistent de spreekkamer te laten bemannen. De assistent voert dan het gesprek met de zorgvrager en kan bijvoorbeeld een anamnese doen, afspraken inplannen in een zorginformatiesysteem of vragen stellen over de gezondheidsstatus van de zorgvrager. Indien nodig kan de digitale assistent een zorgverlener aan de spreekkamer toevoegen of informatie doorzetten.

Een centraal dossier

Zaurus gelooft in één centraal dossier. Dit betekent dat alle communicatie die in de spreekkamer plaatsvindt in het zorginformatiesysteem (zoals een EPD of HIS) thuishoort.

We hebben diverse koppelings- en integratiemogelijkheden beschikbaar om ervoor te zorgen dat communicatieprocessen zo efficiënt mogelijk verlopen en dat de informatie en communicatie op de juiste plaats wordt opgeslagen.

Zo beschikken we over een realtime en REST API, kunnen er EDIFACT-berichten worden verstuurd en zijn er reeds koppelingen gemaakt met diverse applicaties.

Interesse in de digitale spreekkamers van Zaurus?

We vertellen je graag meer!